Alt om svindel

Gode råd for å unngå at svindlere kan utnytte bankforholdet ditt.

Oppdatert over en uke siden

Mistenker du svindel?

Har du en dårlig magefølelse, eller har du oppdaget at du er utsatt for svindel? Ta kontakt med oss med en gang på telefon. Jo kortere tid det tar før vi får beskjed, jo raskere kan vi ta tak i saken og forsøke å få stoppet transaksjonen.

Hva gjør jeg om jeg mistenker svindel?

Kontakt oss på vår døgnåpne linje 46 87 10 00 og tast 1, så hjelper vi deg.

5 tips til hvordan du oppdager svindlerne

Se opp for SMS og e-poster som skal ha deg til å trykke på lenker som sprer ondsinnet programvare.


Men hvordan skal vi klare å skille ut falske SMS og e-poster i mylderet av meldinger vi får? Svindel kan skje på telefon også – snakker den hyggelige damen som ringer fra det norske telefonnummeret sant?


Her er 5 tips:

  1. Tillit, frykt og fristelser er svindlernes virkemidler. Vær ekstra på vakt mot henvendelser som spiller på dette, enten de kommer på e-post, SMS eller telefon.

  2. Svindelforsøk kjennetegnes ofte ved at noen ber deg om å gjøre noe og det i en forrykende fart. Får du en slik henvendelse – ta en pause, les gjennom en gang til og sjekk i en annen kanal om henvendelsen er ekte.

  3. Ingen seriøse aktører der du har en konto eller annen innlogging, som Netflix, Skatteetaten eller banken din, vil sende deg en lenke som de ber deg klikke på for å komme til profilen din. Ikke bruk slike lenker. Gå alltid inn på deres hjemmesider for å logge deg inn på brukeren din.

  4. Vær på vakt mot alle som ber deg om å oppgi kortinformasjon eller personlige opplysninger i bytte mot noe annet, som en ny telefon, en konsertbillett eller en pengesum.

  5. Har du mistanke om at e-posten du mottar er falsk, sjekk at avsenderadressen er riktig stavet. Sjekk også adressen til eventuelle lenker i e-posten ved å holde musepekeren over. Ser den ok ut? Et annet tegn er at mange falske e-poster er masseutsendelser som starter med «kjære kunde» eller lignende.

ID-tyveri

Ring til oss på tlf. +47 4687 1000, så hjelper vi deg med å sperre kort og konto. Du finner generelle og gode tips til hva du ellers bør gjøre her: https://nettvett.no/jeg-har-blitt-utsatt-for-id-tyveri

Svarte dette på spørsmålet?