Alle samlinger
Kundeforhold og sikkerhet
Tilgjengelighetserklæringen
Tilgjengelighetserklæringen
Oppdatert over en uke siden

Vårt mål med tilgjengelighetserklæringen

Alle skal ha like muligheter til å bruke mobilappene. Vårt mål er å gjøre innholdet så tilgjengelig som mulig for alle brukere.

Tiltak for universell utforming (uu)

Bulder har innført følgende tiltak for å sørge for at appen er universelt utformet:

  • Inkludere uu som en del av bankens visjon og verdier.

  • Inkludere uu i våre interne retningslinjer.

  • Inkludere uu i våre rutiner for innkjøp.

  • Kontinuerlig opplæring om uu til våre ansatte.

  • Tydelige mål og ansvarsområder for uu.

  • Formelle metoder for kvalitetssikring av uu.

  • Inkludere kunder med funksjonsnedsettelser i brukertester.

Prinsipper

Bulder streber etter å følge Retningslinjer for tilgjengelig webinnhold (WCAG). Ettersom innhold, utforming og kode er «levende» er det ikke realistisk til at vi til enhver tid har alt på stell. Appen er delvis i tråd med WCAG 2.1 AA. Vårt mål er å være så tilgjengelige som mulig, og vi har følgende prinsipper som skal hjelpe oss med det:

  • Vi har regelmessige arbeidsøkter for å rette opp feil.

  • Vi har et klart og tydelig språk.

  • Appen kan brukes med eksternt tastatur.

  • Appen kan brukes med skjermlesere.

  • Appen kan brukes med talestyring.

  • Appen kan brukes med bryterkontroll.

  • Du kan forstørre teksten på telefonen din til minimum 300 % uten at teksten blir uleselig.

  • Vi har gode fargekontraster, overskrifter og lenker.

  • Alle bilder har alternative tekster.

Tilbakemeldinger

Dine tilbakemeldinger er viktige for at vi skal kunne lage gode tjenester. Leder for brukeropplevelse, Kinga, blir veldig glad dersom du gir beskjed når du opplever problemer. Ta kontakt på [email protected]. Du får svar innen to arbeidsdager.

Nettlesere og hjelpemidler

Bulder er laget for å fungere med følgende hjelpemidler:

  • Skjermleseren VoiceOver på iOS.

  • Skjermleseren TalkBack på Android.

  • Bryterkontroll på iOS.

  • Universalbryter på Android.

  • Talestyring på iOS.

  • Voice Access på Android.

Mangler og alternativer

Selv om vi prøver å være flinke, så har vi noen begrensninger. Her er en liste med områder vi vet ikke fungerer. Dersom du opplever andre utfordringer, setter vi pris på at du gir beskjed.

  • Fingeravtrykk: Appen er kun tilgjengelig for telefoner med fingeravtrykk eller annen biometrisk identifisering. Dersom du ikke har dette må du bruke Sparebanken Vest sin app. Navn på felter og knapper: Ikke alle felter og knapper har tilgjengelig navn som kan benyttes av hjelpemidler. Vi jobber med å fikse dette.

  • Innlogging med stemmestyring: Det er ikke mulig å logge inn med stemmestyring. Vi ser på muligheter for å støtte dette.

  • Klikkflater: Ikke alle knapper er store nok. Vi jobber med å fikse dette.

  • Feilmeldinger: Feil leses ikke opp av skjermlesere. Vi jobber med å fikse dette.

  • Dra for å betale: Noen knapper må dras i stedet for å kun trykke på. Vi jobber med å fikse dette.

  • Kalender: Det er vanskelig å velge dato med hjelpemidler som talestyring og brytere. Vi jobber med å fikse dette.

Evalueringer

Vi gjør interne evalueringer underveis når vi jobber med innhold, utforming og kode. I tillegg utførte vi september 2020 en ekstern evaluering. Denne ble utført av Anders Ekkje Slettebø, Certified Professional in Web Accessibility (CPWA).

Sist oppdatert: 5. november 2022. Erklæringen gjelder appen Bulder på iOS og Android.

Svarte dette på spørsmålet?