Gå til hovedinnhold
Alle samlingerKundeforhold og sikkerhet
Avdødes kundeforhold i banken
Avdødes kundeforhold i banken

Dødsbo og arvinger

Oppdatert for over en måned siden

Det er mye som skal ordnes når en av dine nærmeste faller bort. Banken får automatisk melding om dødsfall fra Folkeregistret, og har rutiner for håndtering av avdødes kundeforhold.

Hva skjer med avdødes kundeforhold i banken?

  • Det sendes ut brev i avdødes navn etter varsling fra folkeregisteret om dødsfall. Brevet inneholder informasjon om bankens håndtering av dødsfall.

  • Alle disponenter blir fjernet fra konto. Det er ikke mulig å gjøre uttak eller overføringer fra konto. Det gjelder selv om du tidligere har hatt tilgang. Det er fremdeles mulig gå gjøre innbetalinger til avdødes konto.

  • Nettbank og BankID er personlig og blir derfor slettet.

  • Alle kort blir slettet. Du trenger ikke å sende avdødes bankkort og kredittkort til oss, men klipp dem gjerne i stykker.

  • Avdødes midler vil bli stående på konto frem til vi får tilsendt skifteattest. Vi anbefaler at det etableres en dødsbokonto som midlene kan overføres til fra avdødes konto. Her kan fullmektig for boet legges til som disponent.

  • Dersom dere venter oppgjør fra Skatteetaten, kan fullmektig for booppgjøret sende inn nytt kontonummer til Skatteetaten ved å laste opp skifteattest og fullmakt.

Les mer om om hva som skjer med avdødes betalinger her

Svarte dette på spørsmålet?