Med BankID kan du enkelt identifisere deg, logge inn og signere i Bulder appen. Når du får ny Bankid avtale med oss vil du motta en kodebrikke og et engangs nettbankpassord. Din BankID utstedes av Sparebanken Norge på vegne av Bulder.
Slik er bestillingsprosessen
Du starter bestillingen i appen ved å trykke på profilbilde ditt oppe i venstre -> BankID
Du vil så bli bedt om en fysisk ID-sjekk
Kodebrikken vil bli sendt til din folkeregistrerte adresse.
Legitimering
For å bestille BankID må du først gjennomføre en fysisk ID-sjekk. Dette er for å bekrefte din identitet. Du har 7 dager fra bestillingsstart til å legitimere deg. Dersom fristen utløper trenger du kun å starte prosessen på nytt.
Legitimasjon som aksepteres:
Norske og utenlandske pass med elektronisk lesbar chip (RFID)
Norske nasjonale ID-kort med elektronisk lesbar chip (RFID)
For å se om ID'en din inneholder en elektronisk lesbar chip kan du se etter dette symbolet (finnes i ulike farger)
Legitimasjon som ikke aksepteres:
Førerkort
Digital legitimasjon
Nødpass
Bankkort med bilde
Internasjonale ID-kort
Diverse andre dokumenter
Pass uten RFID
Ting du kan forberede deg på:
Ta med gyldig legitimasjon og oppgi ID-kode
Kundebehandleren vil ta bilde av deg
Fjern solbriller, caps, lue eller andre hodeplagg som dekker ansiktet når bildet skal tas
Bildet skal tas med nøytralt ansiktsuttrykk.
Kundebehandleren vil også se og ta bilde av ID-dokumentet ditt.
Bildene av deg og din ID vil brukes for å bekrefte din identitet. Hvis ditt fødselsnummer / D-nummer ikke er synlig på ditt ID-dokument, så må du være forberedt å oppgi dette til kundebehandleren.
NB! Bildene vil bli slettet etter saken er behandlet
Aktivering av BankID
Sparebanken Norge utsteder BankID på vegne av Bulder.
Du vil derfor oppleve flere steder i bestillingen at det er Sparebanken Norge som står som avsender og i menyvalgene. Du vil også se at det er brev som følger med fra Sparebanken Norge når du får kodebrikken, dette kan du se bort i fra.
Det er 2 deler som må på plass før du kan begynne å bruke BankID hos oss.
Først må du aktivere BankID avtalen i Del 1, og deretter kan du bruke BankID avtalen for å logge inn i BankID appen i Del 2.
Del 1 - Logg inn i Bulder appen og bekreft aktivering av BankID
Trykk på statusmeldingen under Hjem fanen. (Du kan også finne status på BankID via Profil oppe til venstre -> Bestill BankID)
Trykk på «Aktivere BankID». Logg inn ved å bruke «innlogging uten BankID»
Bruk engangskode fra kodebrikken og nettbankpassordet. Nettbankpassordet har du tidligere mottatt på SMS fra TietoEvry.
Du er nå logget inn og må bekrefte aktivering av selve BankID avtalen. Er alt riktig så ser det slik ut
5. Huk av boksene etter at de er lest og sjekk at riktig epost ligger registrert. Trykk deretter «Bekreft og fortsett». Når dette er gjort så er BankID avtalen din hos oss aktivert.
Del 2 - Hva skjer etter aktivering av din BankID avtale?
Bruker du BankID appen i dag? Før du skal ta i bruk din nye BankID må du slette BankID appen på mobiltelefonen.
Du mottar etter kort tid et nytt midlertidig passord på epost (til BankID innlogging) Passordet per epost bruker man i neste steg
Test nå at din nye BankID avtale hos oss fungerer. Første gang du logger inn med BankID og engangspassord (per epost) vil du få et valg om å lage et eget personlig passord. Du kan bruke vilkårlig nettside som støtter BankID innlogging til å lage et personlig passord. F.eks: Altinn, Helse Norge, Skatteetaten.
Her må man bruke kodebrikke og innlogging via Sparebanken Norge som ser slik ut:
Slik ser menyen ut når man lager nytt personlig passord
Passordet man lager vil være et personlig passord til din BankID som er gjeldende fremover. Velg et som er enkelt å huske og vanskelig å gjette for andre.
Vent minst 1 time, last ned BankID appen igjen og aktiver.
Alt om BankID app finner du her: bankid.no/help-bankid-app




